UETS
UETS(Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi) gönderici ve alıcı tüzel kişilerin(firmaların) kimliklerinin/sicil kayıtlarının ticaret odalarından doğrulanarak belirlenir. UETS sistemi üzerinden tüzel kişiliklerin (firma) yetkililerinin tüzel kişilere (firmalara) atanması ile tanımlarının resmi olarak geçerli olduğunun bilindiği sistemdir. UETS Tüzel kişilikler için zorunlu, şahıs firmaları için gönüllü kayıt usulü ile çalışan ve Adalet Bakanlığı ve SGK’dan gelen resmi tebligatlar başta olmak üzere firmalar arası tebligatlar gibi ilgili kanunun Madde 7/a maddesinde geçen tebligatların yapıldığı elektronik ortamdır.
Özetle; UETS 7201 sayılı kanunun Madde 7/a maddesinde geçen tebligatların elektronik ortamda gönderilmesine ve saklanmasına olanak sunar. UETS, hem göndericilerin hem de alıcıların gönderilerin durumunu anlık olarak takip edebilmesine olanak tanır.
UETS NASIL ORTAYA ÇIKMIŞTIR?
UETS çevrenin korunması ve tasarruf işlemleri kapsamında başta kağıt kullanımının azaltılması hedeflenerek 7201 sayılı Tebligat Kanununun 7/a maddesi ile Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS) geliştirilmiş olup, 1/1/2019 tarihi itibariyle elektronik tebligat (e-Tebligat) sistemine geçilmiştir. İlgili kanuna ulaşmak için tıklayınız..
Tebligatın Yapılması:[2][3]
Madde 1 – (Değişik: 11/1/2011-6099/1 md.)
Kazaî merciler, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I) sayılı cetvelde yer alan genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri, (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idareler, (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlar, (IV) sayılı cetvelde yer alan sosyal güvenlik kurumları ile vakıf yükseköğretim kurumları, il özel idareleri, belediyeler, köy hükmî şahsiyetleri, barolar ve noterler tarafından yapılacak elektronik ortam da dâhil tüm tebligat, bu Kanun hükümlerine göre Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü veya memur vasıtasıyla yapılır.
Elektronik Tebligat:
Madde 7/a - (Ek : 11/1/2011-6099/2 md.) (Değişik:28/2/2018-7101/48 md.)
Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
-
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
-
5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
-
Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
-
Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
-
Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
-
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
-
Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri.
-
Noterler.
-
Baro levhasına yazılı avukatlar.
-
Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
-
İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
Birinci ve ikinci fıkra hükümlerine göre elektronik yolla tebligatın zorunlu bir sebeple yapılamaması hâlinde bu Kanunda belirtilen diğer usullerle tebligat yapılır.
Elektronik yolla tebligat, muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılır.
Bu Kanun uyarınca yapılan elektronik tebligat işlemleri, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından kurulan ve işletilen Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi üzerinden yürütülür. Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, sistemin güvenliğini ve bu sistemde kayıtlı verilerin muhafazasını sağlayacak her türlü tedbiri alır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
Elektronik Tebligat Adresinin Oluşturulması:
Ek Madde 2- (Ek: 28/2/2018-7101/49 md.)
Elektronik tebligat adresi, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından, 7/a maddesi kapsamında kalan her bir gerçek kişi için kimlik numarası, tüzel kişi için ise tabi oldukları sistem numarası esas alınmak suretiyle sadece bir tane olacak şekilde oluşturulur ve sistemde kaydedilir.
Oluşturulan elektronik tebligat adresleri, adres sahiplerine teslim edilmek üzere, ilgili kurum, kuruluş veya birliğe gönderilir; 7/a maddesinin ikinci fıkrası kapsamında kalan kişilere ise doğrudan teslim edilir. Bu adresler, adres sahibine teslim edildikten sonra 1 inci madde uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin kullanımına sunulur.
Kurum, kuruluş veya birlikler ile gerçek veya tüzel kişilerin 7/a maddesi uyarınca elektronik tebligat zorunluluğuna tabi olmaları veya bunlar hakkında elektronik tebligat zorunluluğunun ortadan kalkması hâllerinde gerekli bildirimler, ilgili kurum, kuruluş veya birlik tarafından bir ay içinde yapılır ve bildirimi takip eden bir ay içinde Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından gerekli işlem yapılır.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik tebligat sisteminin yürütülmesi için gerekli bilgi ve belgeleri ilgili kurum, kuruluş veya birliklerden ister. İlgili kurum, kuruluş veya birlikler, talep edilen bilgi ve belgeleri Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketine göndermek zorundadır.
Elektronik Tebligat Adreslerinin Verilmesi:
Geçici Madde 2- (Ek: 28/2/2018-7101/50 md.)
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içinde Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik tebligat adreslerini oluşturmak amacıyla ihtiyaç duyduğu tüm bilgi ve belgeleri;
-
İlgili kamu kurum veya kuruluşundan,
-
Mahallî idareler bakımından Çevre ve Şehircilik Bakanlığından,[16]
-
İlgili kamu iktisadi teşebbüsünden,
-
İlgili kamuya ait ortaklıktan,
-
Şirketler ve kooperatifler bakımından Gümrük ve Ticaret Bakanlığından,
-
İlgili kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu veya üst kuruluşundan,
-
Türkiye Noterler Birliğinden,
-
Türkiye Barolar Birliğinden,
ister.
İlgili kurum, kuruluş veya birlik, talep edilen bilgileri bir ay içinde Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketine bildirmek zorundadır. Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, elektronik tebligat adreslerini, bu bilgileri esas almak suretiyle üç ay içinde oluşturur.
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi oluşturulan elektronik tebligat adreslerini, adres sahiplerine teslim edilmek üzere, ilgili kurum, kuruluş veya birliğe gönderir ve teslim işlemi gerçekleştikten sonra bu adresleri, 1 inci madde uyarınca tebligat çıkarmaya yetkili makam ve mercilerin kullanımına sunar.
UETS ZORUNLU MU?
-
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
-
5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
-
Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
-
Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
-
Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
-
Kamu Kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
-
Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri.
-
Noterler.
-
Baro levhasına yazılı avukatlar.
-
Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
-
İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
UETS’YE BAŞVURU NASIL YAPILIR?
Online Başvuru;
Türkiye Cumhuriyeti tarafından tebligat yapmaya yetkili tek kuruluş olan PTT aynı zaman da elektrik tebligat yapmaya da yetkili tek kuruluştur. Bundan dolayı PTT’nin sunduğu UETS hizmetine https://basvuru.etebligat.gov.tr adresinden başvuru yapılmaktadır.
Tüzel Kişilikler İçin;
Sayfaya ilk girişte çıkan “Aydınlatma Metni” okunarak sayfanın en altına gelindiğinde “Okudum, anladım ve onaylıyorum” butonuna tıklanarak “Aydınlatma Metnine” onay verilir.
“Şirket İşlem Yetkilisi” butonuna tıklanır. “E-Devlet” seçeneğine tıklanarak E-Devlet bilgileri girişi yapıldıktan sonra Nüfus Bilgileri ve İletişim Bilgileri kısmı eksiksiz doldurularak güvenlik doğrulama kodu girilerek “Başvur” butonuna tıklanır ve gelen bilgi özet ekranında “Onaylıyorum” butonuna tıklanarak başvuru yapılır. Karşılımıza gelen “Hesaba Gir” butonu ile UETS sistemine giriş yapabiliriz.
Şirket yetkilisinin E-İmzaya sahip olması durumunda Ana Başvuru ekranında “Bireysel” butonuna tıklanarak gelen ekrandan “E-İmza” Seçeneğine tıklanarak E-İmza ile başvuru yapılabilir. Karşılımıza gelen “Hesaba Gir” butonu ile UETS sistemine giriş yapabiliriz.
Başvuru aşamalarının detaylı anlatımı için lütfen tıklayınız..
Hesaba giriş yapıldıktan sonra öncelikle e-posta ve telefonumuzu doğrulamalıyız.
Firmayı Yetkili Tanımlama;
UETS de mantık şahıslar üzerine firma atama olarak ilerlemektedir. Bundan dolayı isminiz yanındaki adam resmine tıklanarak “Yetkili Olabileceğim Hesaplar” tıklanır. Gelen sayfada Mersis kaytılarında yetkilisi olduunuz hesaplar karşınıza gelecektir. Yetkilisi olduğunuz hesapları “Yetkili Olarak Atan” seçeneğine tıklayarak kendinize yetkili olarak atamış olursunuz.
Kullanıcılar bölümünde artık firmanızın ünvanı da gelecektir. Firma ünvanınıza tıklayarak firmanıza gelen tebligatları görebilirsiniz.
PTT Merkezlerinden Başvuru;
Gerçek kişiler ve tebligatın elektronik yolla yapılması zorunluluğu bulunmayan tüzel kişiler, elektronik tebligat adresi almak için PTT’ye başvurabilir. PTT, başvuru sahibinin kimliğini aşağıdaki bilgi ve belgelere göre tespit eder:
Türk vatandaşları için; kimlik numarası bulunan Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı, pasaport, kanunen kimlik yerine geçen geçerli resmi belge veya güvenli elektronik imza.
Yabancılar için; yabancı kimlik numarası, mavi kart numarası, pasaport veya güvenli elektronik imza.
Tüzel kişiler için; tabi oldukları sistem bilgileri, işlem yetkilisi olarak belirledikleri kişilerin kimlik bilgilerini gösteren bilgi ve belgeler.
Firmayı Yetkili Tanımlama;
UETS de mantık şahıslar üzerine firma atama olarak ilerlemektedir. Bundan dolayı isminiz yanındaki adam resmine tıklanarak “Yetkili Olabileceğim Hesaplar” tıklanır. Gelen sayfada Mersis kaytılarında yetkilisi olduunuz hesaplar karşınıza gelecektir. Yetkilisi olduğunuz hesapları “Yetkili Olarak Atan” seçeneğine tıklayarak kendinize yetkili olarak atamış olursunuz.
Kullanıcılar bölümünde artık firmanızın ünvanı da gelecektir. Firma ünvanınıza tıklayarak firmanıza gelen tebligatları görebilirsiniz.
PTT Merkezlerinden Başvuru;
Gerçek kişiler ve tebligatın elektronik yolla yapılması zorunluluğu bulunmayan tüzel kişiler, elektronik tebligat adresi almak için PTT’ye başvurabilir. PTT, başvuru sahibinin kimliğini aşağıdaki bilgi ve belgelere göre tespit eder:
Türk vatandaşları için; kimlik numarası bulunan Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı, pasaport, kanunen kimlik yerine geçen geçerli resmi belge veya güvenli elektronik imza.
Yabancılar için; yabancı kimlik numarası, mavi kart numarası, pasaport veya güvenli elektronik imza.
Tüzel kişiler için; tabi oldukları sistem bilgileri, işlem yetkilisi olarak belirledikleri kişilerin kimlik bilgilerini gösteren bilgi ve belgeler.
UETS’DEN NASIL CEVAP VERİLİR?
UETS’den gelen tebligatlara cevap verme imkânı bulunmamaktadır. PTT tarafından yetkili entegrasyona sahip kuruluşu EDM Bilişim’in Bilgi Teknolojileri Kurulumu(BTK) lisanslı Kayıtlı Elektronik Posta(KEP) Hizmeti Sağlayıcılığı EDMKEP ile tebligatlarını KEP’e getirerek PTT’ye yada Noter’e gitmeden anında KEP içinden Tebligatlarınıza cevap verme imkanı sağlanmaktadır.
UETS SİSTEMİNE KAYIT OLMAMANIN CEZASI NEDİR?
UETS sistemine dahil olmak zorunda olan mükellefler, süresinde bildirimde bulunmaz ise Vergi Usul Kanununun Mükerrer 355. maddesi uyarınca özel usulsüzlük cezası ile cezalandırılır.