NAVİGASYON
NAVİGASYON

E-Faturada Temel Fatura mı Ticari Fatura mi Kesilmelidir?

Temel Fatura


E-Fatura sürecine yeni yeni alışan gerçek veya tüzel kişi tacirlerde genel olarak merak konusu olan konu E-Faturada temel fatura mı ticari fatura mı kesilmelidir? sorusudur. E-Fatura mükellefleri herhangi bir hizmet veya mal satışı sırasında düzenleyecekleri faturanın türünü önceden belirlemeli ve ilgili kriterlere göre dikkatli bir şekilde düzenlemelidir.
 

Temel Fatura alıcıya direkt olarak gönderilen ve gönderilme sonucunda alıcının onay vermesine gerek bulunmayan bir fatura türüdür. Fatura kesildiği anda direkt olarak resmileşir ve alıcı firmanın portalına yönlendirilir. Alıcının portalına yönlendirilen Temel Faturalar gelen kutusuna düşmekte ve hiçbir şekilde onay gerektirmemektedir. Temel faturalar genel itibari ile nihai tüketicilere satılan hizmet veya mal teslimlerinde düzenleniyor olsa da iki tacir arasında da düzenlenmesinde hiçbir problem bulunmamaktadır.
 

Temel Fatura alıcıya ulaştığı anda onaylanmış kabul edilmektedir. Satıcının Temel Faturayı düzenledikten sonra göndermesi sonucunda düzenlenmiş olan Temel Fatura alıcı ile birlikte Gelir İdaresi Başkanlığına da iletilmektedir. Gelir idaresi başkanlığı gereken her anda E-Fatura mükelleflerine düzenlenen ve E-Fatura mükelleflerinin düzenledikleri Faturaları görebilme imkanına sahiptir. Temel faturalar düzenlendikten 10-20 dakika içerisinde alıcı firmaya, 1 gün içerisinde ise Gelir İdaresi Başkanlığına iletilmiş olmaktadır.
 

Ticari Fatura


Ticari fatura genel anlamda karşılıklı olarak fatura süreci bulunan iki tacir arasında gerçekleşen mal veya hizmet alım-satımları sırasında tercih edilmektedir. Ticari Faturalar düzenlendikten sonra geçerli olabilmesi için alıcının Ticari Faturaları onaylayarak kabul etmesi gerekir. Ticari faturayı satıcı düzenledikten sonra alıcı firmanın veya işletmenin E-Fatura portalında “onaylanmamış ticari faturalar” sayfasına yönlendirilmekte ve alıcının onay vermesi için bekliyor konuma gelmektedir.
 

Ticari faturalar reddedilebilme ve onaylanabilme lüksüne sahip olduğundan dolayı karşılıklı olarak kontrol gerektirir. Alıcı firma veya tacir gelen Ticari Faturayı onayladıktan bir süre sonra satıcı, yani faturayı düzenleyen kişinin E-Fatura portalına karşı tarafın onayladığına dair bilgi gelir ve fatura süreci tamamlanmış olur. Ticari faturalar düzenlendikten 8 gün içerisinde alıcı tarafından reddedilmesi veya onaylanması gerekir. 8 Günlük geçen bu süreden sonra Ticari Fatura reddedilmek istenirse ret gerçekleşmez ve otomatik olarak fatura kabul edilmiş vasfı taşımaya başlar.
 

Ticari fatura süreci kurumsal iki firma arasında gerçekleştiğinden dolayı iki tarafın da bu işlemleri yürütürken oldukça dikkatli olmaları gerekir. Alıcı faturayı onaylarken adresine, unvanına, tarihe, faturanın konusunu oluşturan mal ve hizmetin adet, birim fiyat, tutarını yeterince kontrol ettikten sonra onaylama işlemini gerçekleştirmelidir.

 

Temel Fatura ile Ticari Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir?


Temel Fatura ile Ticari Fatura arasındaki en belirgin fark temel faturanın düzenlendikten sonra onay gerektirmediği, ticari faturanın ise onay gerektirmesidir. Ayrıca ticari faturalar adından da anlaşılacağı gibi kurumsal iki firma arasında meydana gelirken temel fatura alıcının nihai tüketici olması ve mükellefiyetinin bulunmaması gibi durumlarda tercih edilmektedir. Ayrıca çok büyük olarak nitelendirdiğimiz GSM operatörleri, elektrik, doğalgaz gibi hepimizin yakından tanıdığı şirketlerin düzenledikleri faturalar Temel fatura olarak düzenlemektedir.

 

Alıcı ve satıcı arasında düzenlenecek olan faturaların tipinin ticari veya temel faturamı olacağına dair bir anlaşmaya varılmamış ise ticari fatura düzenlemek her zaman için daha iyi bir liman olacaktır. Düzenlenen ticari faturaların sonucunda alıcının onay vermesi gerektiğinden ve alıcı onayladıktan sonra bir nevi mütabakat gerçekleşeceğinden dolayı alıcının kabul ettiği faturayı gelecek dönemlerde anlaşmazlık çıkması sonucundan kabul etmiş olmasından dolayı alıcı fazla söz sahibi olamayacaktır.  

Diğer Blog

E-Arşiv Fatura Avantajları
Turizm Sektöründe E-Dönüşüme Gönüllü Geçiş
Sağlık Sektöründe E-Arşiv Fatura Avantajları
Perakende Sektöründe E-Arşiv Fatura Avantajları
Yılbaşı itibarıyla E- Defter uygulamasına geçişi zorunlu mükellefler
GİB 2. nüsha aktarımı ve E-Defter Saklama Yetkisi
E-Dönüşüme Geçmenin Avantajları Nelerdir?
E-BORDRO HİZMETİNİN AVANTAJLARI NELERDİR?
Dijital Dönüşüm Nedir?
Hızlı ve Doğru E-Fatura Başvuru Süreci Hakkında Bilinmesi Gereken Her Şey
E-İmza İle İş Hayatınızın Ne Kadar Kolaylaşağı Hayallerle Sınırlı
Oteller, e-dönüşüyor
İnteraktif Arşiv Fatura Süreci
E-Fatura Zorunluluğunda Hem Sektörel Hem Ciro Bazlı Kriterler
Ticari E-Fatura Nedir? Nasıl İptal Edilir?
Bulut Yedekleme Nedir? Şirketler İçin Önemi Nedir?
EDM Bilişim Mobil Uygulaması
Oto Galericiler İçin E-Belge Zorunluluğu ve EDM ile Geçiş Avantajları
E-Arşiv Fatura Nedir?
E-İmza Nedir?
E-Adisyon Nedir?
E-Dekont Nedir?
E-Kasa Nedir?
E-Defter Nedir?
E-İrsaliye Nedir?
E-Fatura Nedir?
KEP NEDİR? (Kayıtlı Elektronik Posta)
E İmza Nedir?
FMCG (Hızlı Tüketim Malları) Sektöründe E-Dönüşüm
Doğaya Dönüşüm Bu!
E-İrsaliyeye Kimler Geçmelidir?
E-Mutabakat Nedir?
E-SMM Nedir?
E-Defter & E-Defter Saklama
E-Dönüşümün Doğaya Faydası
Fidan Dikiminin Önemi
E-İmza
E-Defter
E-Arşiv
E-Arşiv Fatura
KEP (Kayıtlı Elektronik Posta)
E-Defter Mimarisi
E-SMM Sistemine Geçiş
E-Ticaret Firmalarına 2023 de E-Fatura Geçiş Zorunluluğu
E-Biletler Gider Olarak Gösterilir mi?
E-Defter 2. Nüsha Aktarımları Nasıl Yapılır?
E-Faturada Temel Fatura mı Ticari Fatura mi Kesilmelidir?
E-bordro Nedir?
E-imza Nedir?
EUTS Nedir?
EYP Nedir?
Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) Nedir?
Özel Entegratör
E-Belge Nedir?
Mali Mühür Nedir?
Muhasebe (Fiş) Aktarım Nedir?
E-Müstahsil Nedir?
Ön Muhasebe
E-Dönüşümle İşimizi Etkin ve Verimli Hale Getirelim, Doğamızı Koruyalım.
Gider Pusulası
Mali Mühür Nedir?